ADAB, ETIKA DAN KESELAMATAN DI TEMPAT LATIHAN MEMANAH
1. Sampai ke kelas 10-15min lebih awal dari waktu kelas bermula.
2. Apabila sampai, beri ucapan salam dan bersalaman dengan master,jurulatih, pemanah senior dan rakan2 yang lain.
3. Digalakkan mengambil wuduk.
4. Berkumpul dan mulakan dengan bacaan doa termasuk doa menjaga keselamatan ketika latihan dan panahan tepat.
5. Pasang tali busur dengan betul. Periksa busur untuk sebarang kecatatan.
6. Periksa anak panah anda dengan cara "flex" shaft atau mana-mana teknik yang sesuai. Periksa juga dengan cara memutar anak panah dengan meletakkannya pada ibu jari dan jari hantu serta periksa kelurusan shaft.
7. Membaca bismillah ketika memasang anak panah ke tali.
8. Ucapkan Alhamdulilah jika anak panah mengenai sasaran dan tidak mengeluh jika tidak mengena sasaran.
9. Sentiasa cuba memperbetulkan kesalahan pada setiap panahan diri masing-masing.
10. Jangan membuat bising, menggangu dan ketawakan pemanah lain yang membuat kesilapan.
10. Dilarang memanah manusia, binatang berkaki empat (kecuali atas sebab keselamatan) dan anjing.
11. Mempunyai akhlak yang baik dan berdisipilin sepanjang latihan.
12. Tidak merokok.
13. Membantu mengemaskan padang latihan ketika selesai latihan dan menjaga kebersihan.
Sumber: Kitab Telhis, Kitab Ghunayat, amalan senibeladiri Melayu & Jepun
Diterjemah dan disusun oleh:
Mohamad Faiz bin Kasim,
Pengasas AKADEMI PANAH EMAS
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
SEBAB BUSUR PATAH SELAIN DRY FIRE
SEBAB BUSUR PATAH SELAIN DRY FIRE. 1. Dry fire adalah pantang tok nenek nombor satu dalam dunia memanah. 2. Ini adalah kerana tenag...
-
PERKARA POKOK DALAM PENALAAN ANAK PANAH TRADISI 1. Sebelum memilih anak panah kayu/buluh, pemanah mesti mengetahui beban tarikan SEBENAR b...
-
JENIS JENIS PANJANG TARIKAN (DRAW LENGTH) 1. Untuk pemanah tradisional baru, kebiasaanya hanya mengetahui "recorded draw length"...
-
PANJANG ARROW vs. PANJANG TARIKAN (DRAWLENGTH) 1. Dalam artikel yang lepas, setelah kita faham jenis-jenis drawlength, barulah kita tah...
No comments:
Post a Comment